Frederico NUNO Jerónimo Boavida (Frenujebov) |
(Produtu
Kolyeitu ida husi Media-Tatiis ka Koridor-Media)
La’os
fásil atu ita hamutuk tau hanoin-lisuk atu istoriador sira Nasionál Timor-Leste
nian bele elabora Livro Istória Nasionál nudar Estadu-Nasaun. “Hau hahú kedas
ho – Lema mak Entituladu tiha ba ‘Head-Line Local News’ STT mak artikula:
“Tim-Tim Merdeka atau Tidak! STT tetap Merdeka!” mak STT publika iha tempu
Okupasaun RI.
“Tim-Tim
Merdeka atau Tidak! STT tetap Merdeka!” ida ne’e tantu intrinsekamente no
literalmente hamosu tiha ona Sensu Komún ida katak ukun-an la depende ba Se ka
Saida mak pur razaun situasaun, kondisaun no srkunstánsia posui domíniu
kbiit-másimu atu kontrola kbiit-naksanak selu-seluk; no Lema, moto no propanganda
média ida ne’e lojikamente valoriza tiha ona Aksiolojia filozófika Ukun-an iha
konteistu Estadu-Nasaun. No karik; ida ne’e mós iha tempu pasadu buras iha
Sosiedade Sívil sira seluk.
Temi
Sosiedade Sívil, sasan ida mak ampla tebe-tebes iha kampu de asaun
institusionál ho sentidu sósio-antropolójiku nudar sasan ida iha Estrtutura
sosiál nia mahan. Entaun, iha ne’e hau sei refere dit ba naran Sosiedade Sívil
ida mak hau dada-lia, troka informasaun, konversa, hamosu diálogu, debate,
haksesuk-malu ka diskusaun ‘bain-leet’ mak hau hanaran ‘Média-Tatiis’ ka
‘Korridor-Média!’ Iha ne’e hau sita naran Timor-Aid.
Timor-Aid,
tuir diskrisaun mak hato’o iha momentu dada-lia ne’e katak; Instituisaun
Independente ida mak desde inísiu iha estabelesimentu ka fundasaun hakarak
tebe-tebes atu limita-an ba peskiza, estudus no rekolya informasaun sira mak
kona ba saida mak Timor-Leste nia patrimóniu Kultural a nível nasional. Mai hau
iha tempu okupasaun RI; hau pre-entende no supoen Timor-Aid nudar Institutu
Linguístika Dalen Tetun nian; más ikus mai hafoin ho kolaborasaun, koperasaun
no serbisu sira mak Timor-Aid hatudu; no hau apresia tiha obra barak produzidu
husi Timor-Aid; mak hau kompriende katak Para Alein de Média ka STT mak Sempre
“Timor-Timur/Timor-Leste/Timor-Lorosa’e!”, afinál Timor-Aid hala’o serbisu
hanesan mós ho STT katak sai núkleu induvitável ba “Estadu-Nasaun” Timor-Leste
ho karakter típiku Timor-Lestizadu!
Hahú
ho ajente ida Timor-Aid nian mak dehan: - “Hau kontente tebe-tebes rona
testemunya Komemorasaun tinan 36 Fundasaun Káritas Deosizana Timor-Leste mak
komemora iha Loron 12 Fulan Setembru Tinan 2012 nebé haktuir katak Fundasau
Káritas Diosizana TL ne’e sempre hala’o serbisu mak ba interese povu ida ho
etnisidade timorense ne’e desde ninia inísiu!” Ho introdusaun konversa ida
ne’e, hau hahú ke’e fali husi parte Timor-Aid nian oinsá? No hau mós hatutan
katak hau dada-lia mós ho malae Australianu mak serbisu mós ba Timor-Aid no ami
hasoru malu iha Misaun São José Baucau ho durasaun oras rua ne’e nia mós fahe konyesimentu kle’an kona ba
Timor-Leste no hau sente nakraik no orgulyu mós nakraik tanba afinál
Australianuoan ne’e konyese diak liu Timor-Leste duke hau mak ema timoroan ida
hanesan mós timoroan selu-seluk; no orgulyu ho Australianu ida ne’e tanba
haluha ninia rain ho vizaun humanidade hodi mai serbisu tinan 30 resin iha
Timor-Leste atu apóiu Timor konkretiza mehi nudar Nasaun Timor-Leste ho
integridade no totalidade iha Unidade Nasionál mak tenke la’o hanesan mós ho
paíz seluk iha mundu.
Fila
hikas ba Timor-Aida, karik ita sei buka took dada hikas liafuan balun; hau
refere ba hau nia artigu ida publika iha STL iha 2002 ho Títulu: ‘Timtim
berproses menuju sebuah “-isme”?’ -
-
“Sesungguhnya Timtim berada di tahap Transisi dalam segala bidang: transisi kekuasaan, transisi budaya,
transisi ideologi, transisi bahasa dan transisi sejarah. Transisi yang
diklasifikasikan ke dalam taraf evolutif-sosiologis; yang berarti transisi yang
berproses dalam interaksi sosial yang nyata-nyata terjadi, kendati mengalami
proses yang begitu lambat tapi pasti, menuju kesempurnaannya. Bahwa para
negarawan indegenis sedikit demi sedikit mengambil-alih sebuah kekuasaan
pemerintah negara. Begitu pula di sektor budaya, masyarakat sendirilah
mengupayakan sebuah identifikasi kultur yang khas yang lantas bisa mengungkit
ekspresi budaya yang istimewah yang tidak semena-mena
hasil tiruan budaya lain. Bahwa masayarakat cenderung mau menciptakan sebuah
tatanan hidup sosial yang juga bukanlah sosialisasi sebuah ideologi-utopis yang
pernah dijadikan mumi dalam ayunan sejarah
- Sesungguhnya
Timtim berada di tahap Transisi dalam
segala bidang: transisi kekuasaan, transisi budaya, transisi ideologi, transisi
bahasa dan transisi sejarah.…” no mós hau pergunta iha parte seluk iha
artigu seluk ho Títulu MEMPERTANYAKAN NILAI DAN LEGITIMASI KEMERDEKAAN! (mak
publika iha STL 22-23 Abril 2002) - “Selanjutnya siapa yang
menjadi penguasa berdaulat pada masa-masa krisis pemerintahan di
pos-referendum? Bukankah Timtim tertinggal vakum pemerintahan sejenak?
Kembalikah Portugal? Beralihkan
kekuasaan otomatis ke masyarakat Timtim mengingat pernah diproklamasikan
kemerdekaan unilateral. Atau apakah terjadi restaurasi pemerintahan 1975?
Bagaimana kebijakan PBB di masa vakum kekuasaan yang berlangsung secara kilat
itu?”
Iha opiniaun hirak
ne’e parese katak iha septimizmu ka eskrupulu atu duvida Lejitimidade
Estadu-Nasaun mak hau aborda iha momentu nebá hodi fó hanoin lisuk katak
ukun-an ita rasik mak determina no ita rasik mak desde hori-uluk-hori-nanis hala’o
hamutuk tiha ona no liu-liu kontesta ita hotu atu sai krítku hodi fiar-an
hanesan hau foti iha pergunta kona ba Períodu ‘Vacum’ Puder Lejítimu Estadu pós
Referendum no iha momentu UNAMET atu transforma ba UNTAET mak Timor-Leste
sobre-vive iha Estadu-Nasaun ida laek-nain.
Presizamente ba ida
ne’e mak Timor-Aid haktuir fali istória katak iha momentu ‘Vacum’ Puder
Polítiku ida iha Estadu-Nasaun Timor-Leste ne’e iha pós Referendum duni
Timor-Aid hamriik mesa-mesak hodi organiza: Reintegrasaun, Repatriasaun no
Reorganizasaun sosiedade liu husi trasa planu estratéjiku atu ba bolu hikas
Refujiadu sira iha rai-sorin, loke kampu de trabalyu no hahu haburas prosesu
rekonsiliasaun, kria instituisaun serbisu iha momentu emerjénsia nian mak
hanesan estabelese postu no sentru saúde sira hanesan espésie klínika, re-ativu
eskola, kria pareseria ho ONU atu dezenvolve hmutuk ho partidu polítiku sira
atu lalais kedas harii Estadu RDTL liu husi proposta ida atu hamosu Io Guvernu
mak ikus mai iha UNTAET nia tempu Io Guvernu mosu ho naran ETA;
la’os katak naran ETA ne’e Timor-Aid mak fó maibé Timor-Aid sai mediadora iha
momentu nebá.
Hafoin
transferénsia puder ba ETA mak iha momentu nebá sei kiak no laek
infra-estrutura, mak Timor-Aid nia Asset sira hanesan Livru, Komputador,
elektróniku selu-seluk no veíkulus balun to’o instalasaun balun fornese tomak
ba Estadu RDTL hodi bele hahú dezenvolve-an husi laek sasan no laek rekursus
umanus to’o bele hetan rasik identidade ida mak loos.
Liu tiha
transferénsia Rekursus Umanus no Asset materiál sira, mak Timor-Aid limita-an
dit ba iha área peskiza, estudus no buka informasaun atu preserva no konserva
Patrimóniu Nasionál hamutuk.
Ikus mai ita haree
ba Sosiedade Sívil ho Partidu Polítiku sira hanesan hafahe-malu; hanesan ideia
la kaer-malu; mak hanesan mós ASDT iha ASDT nia laran; ASDT/Fretilin, ka UDT ho
PSD no hanesan ne’e mak analista polítiku péritu rai-liur koko atu lee leitura
Dezenvolvimentu Polítiku Timor-Leste nian mak sempre husi huun mai halai hikas
ba Sosiedade Sívil, maibé sempre mosu polémika mak tendensiozu husi saida mak
la tenke. Simples dit, oan ida klosan no harii ona uma-kain; klaru ke, ninia
uma-kain mak tenke iha liu nia atensaun másima mak dala ruma inan-aman keixa
katak, liras-naruk haluha-rai; maibé ida ne’e prosesu ida katak kadi sosiedade
atu hatene sentidu ukun-an mak oinsá.
Iha ne’e hau dada
mós ba Australianu mak hau temi iha leten; nia pergunta: “Tansa mak imi
Timor-Leste ukun-an tiha parese hanesan seidauk iha estabilidade ekonómika mak
hanesan mosu klase balun mak hetan liu benefísiu no atensaun no klase seluk sei
abandona? Nia temi izemplu iha Klase ‘Proletariadu’, ‘Proletariadu Superior’ no
klase ‘Elite’. Nia mós pinta iha konversa ne’e kona ba Australia no impaktu
bilateral ho RI tanba kestaun TL; Portugal ho Reinu mak parese sei iha
elo/vínkulu emosionál ho Tl; temi mós komparasaun ho Filipinas mak 40%
populasaun proletariadu ka kiak; 05 % mak riku tebe-tebes; siku pursentu sira
seluk klase media no 50% seluk ne’e relativu tebe-tebes.
Mai hau nia haree,
katak ita Timor-Leste mak dezenvolve rasik ita nia ukun-an; maibé ba rai-liur;
sempre hateke no halo komparasaun ho Paíz Estadu Independente mak hatudu katak
ganya tiha forma ka modelu de Estadu mak iha. Balun haliis ba Rai iha paíz sira
besik ba Saude Árabia: Iraque, Afeganistaun, Pakistaun; ka ba liu Libanó no halai ba Síria; iha ne’e hau la fó
komentáriu tanba péritu sósio-polítiku muslumanu sira mak hatene liu. Balun
seluk dada ba Áfrika: iha Áfrika Austrál parese Malawi; iha Áfrika Sentrál parese
Guinea Bisaun (iha momentu Kumbaiyala ninia ukun) no ba Kabu-Verde (DR.
Aristides Lima Ex-Prezidente Asembleia Parlamentar Cabo Verde) dehan
Timor-Leste hanesan Ilya Santiagu (Sírkulu eleitoral 01 husi Sírkulu eleitoral
08 mak ezisti iha Arkipélagu Cabo Verde); ka iha Áfrika du Norte balun sei lee Leitura hanesan Sahara
Osidentál. Maibé, importante mak keta
haluha: Timor-Leste Membru ONU, membru AP-CPLP, Obzervador ba Azean; no
importante liu mak situadu geo-poítikamente haklena entre paíz sira mesak
potensiál: Osenia-Pasífika, Nova-Zelandia, Tazmania, Australia no Sud-Este
Aziátiku nia leet.
Ho
opiniaun ida ne’e ita koko atu hateke ita nia Rai Doben Timor-Leste iha óptika:
RETROSPEKTIVIDADE BA PASADU NO PROSPEKTIVIDADE TIMOR-LESTE NIAN BA FUTURU (Produtu
Kolyeitu ida husi Media-Tatiis ka Koridor-Media). Até Lá! Frederico NUNO
Jerónimo Boavida (Frenujebov) -No. ID Kartaun Eleitorál: 00624197 – HP:
7285694]
No comments:
Post a Comment